Webdesign Brabant Art Webdesign
Brabant
Art
Weblog

WAT IS GOOGLE ANALYTICS?

Google Analytics instellen

Wat is Google Analytics?

Voordat u Google Analytics aan uw WordPress-site gaat koppelen, is het belangrijk om te begrijpen wat het is en hoe het werkt.


Dit platform houdt de activiteit op uw site bij en biedt u belangrijke gegevens om u te helpen deze te verbeteren.


Wat kunt u met Google Analytics

Met behulp van een codefragment dat in de kop van elke pagina op uw site wordt ingevoegd, verzamelt Google Analytics een breed scala aan informatie. Het kan worden onderverdeeld in vijf categorieën:


  • - Realtime Events: wat er op uw site gebeurt op het moment dat u het rapport bekijkt.

  • - Doelgroep: informatie over wie uw site bezoekt, inclusief demografische gegevens.

  • - Aankomst: bronnen van verkeer.

  • - Gedrag: het gedrag van sitebezoekers, inclusief klikken op knoppen en welke van uw pagina's het populairst zijn.

  • - Conversies: een geavanceerd rapport dat zal worden gebruikt in combinatie met Google Analytics-doelen. Het kan u helpen bij het volgen van activiteiten zoals e-mailabonnementen of e-commerceverkopen.

Hier zijn enkele voorbeelden van specifieke informatie die u in uw Google Analytics-rapporten kunt vinden:


  • - Het aantal actieve gebruikers op uw site op een bepaald moment.

  • - Hoeveel mensen uw site bezoeken gedurende een bepaalde periode.

  • - Leeftijd, geslacht en locatie van uw bezoekers.

  • - Waar uw bezoekers vandaan komen: organisch, sociaal media, etc.

  • - Welke pagina's bezoekers bekijken en voor hoe lang.

  • - Bouncepercentages, klikken en conversies.

Het Google Analytics-dashboard heeft veel tools voor het verzamelen van informatie over site-activiteit. Het kan u op vele manieren helpen uw web resource te verbeteren.

Wat doet Google Analytics

Google Analytics WordPress

Veel WordPress-gebruikers hebben moeite om Google Analytics met hun site te verbinden. Dit is nodig om gegevens over zijn bezoekers te verzamelen.


Er zijn verschillende manieren om Google Analytics aan WordPress toe te voegen. Als u ze eenmaal onder de knie heeft, worden deze technieken vrij eenvoudig en bruikbaar in verschillende situaties.


In dit bericht bespreken we wat Google Analytics doet en waarom het belangrijk is voor uw website. Vervolgens bekijken we 3 manieren om het te verbinden met WordPress om activiteiten te volgen.

Wat doet Google Analytics

Als u weet hoe uw analyses effectief kunt gebruiken, kan het voor allerlei soorten websites handig zijn. Er zijn vier belangrijke gebieden:


  • - Contentmarketingstrategie. U kunt bepalen wat uw bezoekers het leukst vinden aan uw webpagina's. Om het aantal paginaweergaven en het verkeer te vergroten, moet u het type inhoud maken dat het beste bij uw doelgroep past.

  • - Inkomende marketing. Informatie over de bronnen van verkeer naar de site laat zien welke marketingstrategieën werken en welke niet. Dit zal u helpen het grootste deel van uw inspanningen en budget te concentreren op methoden die u de beste resultaten geven.

  • - Doelgroep segmentatie. Het begrijpen van uw doelgroep is de sleutel tot effectieve communicatie met hen om conversies aan te moedigen. Met behulp van analyticus kunt u subgroepen maken voor gerichte marketing.

  • - Auditen van gebruikerservaring UX. Gebruikersgedragsstromen kunnen problemen met uw navigatie of site-ontwerp aan het licht brengen. Door slecht presterende inhoud en pagina's met een hoog bouncepercentage te identificeren, kunt u probleemgebieden verbeteren.

Als u een e-commercesite heeft, is het conversierapport ook handig voor het bijhouden van verkopen en inkomsten.


Hoe u de kennis toepast die u uit Google Analytics opdoet, is waar de waarde ligt. Het oplossen van problemen en het toepassen van de beste marketingtechnieken op uw site kan leiden tot meer verkeer, conversies en inkomsten.


Google Analytics is de standaard als het gaat om webanalysetools. Bekijk deze handleiding voor meer informatie over het verbinden van GA met WordPress.

Hoe Google Analytics aan WordPress toe te voegen: 3 manieren

Hoe Google Analytics aan WordPress toe te voegen

Als u gegevens over uw gebruikers probeert te verzamelen, volgen hier enkele manieren om Google Analytics aan uw WordPress-site te koppelen.


In elk geval gaan we ervan uit dat u al een Google Analytics-account heeft ingesteld. Als het nog niet bestaat, maak het dan aan. Dan kunt u deze 3 manieren gebruiken:


  1. Voeg Google Analytics toe aan WordPress met behulp van een plugin.

  2. Verbind Google Analytics en WordPress handmatig met behulp van code.

  3. Integreer Google Analytics en WordPress met Google Tag Manager.

Voeg Google Analytics toe aan WordPress met een plugin

Voor de meeste WordPress-gebruikers is de eenvoudigste manier om Google Analytics aan hun sites toe te voegen met een plugin. Met deze methode hoeft u de code van uw site niet te bewerken.

Ik adviseer hiervoor twee plugins aan:


Google Site Kit

Google Site Kit

Als u Google Analytics aan uw WordPress site wilt toevoegen, biedt Google u een eenvoudige maar krachtige plugin: Google Site Kit.


Deze gratis plugin verbindt Google Analytics met slechts een paar klikken met uw WordPress-site, maar dat is niet alles. Naast analyse haalt deze plug-in gegevens op van andere diensten die door Google worden aangeboden, zoals Google Search Console, Google AdSense en PageSpeed Insights. Hiermee kunt u een prachtig dashboard maken op basis van Google als uw gegevensbron.


Als deze plugin te belangrijk voor u is en u zich eerst op Google Analytics wilt concentreren, kunt u de volgende plugin gebruiken.


GA Google Analytics

GA Google Analytics

De gratis GA Google Analytics plugin van Jeff Starr heeft meer dan 400.000 actieve installaties en een beoordeling van vijf sterren:


Nadat u de plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd, hoeft u alleen maar uw Google Analytics-tracking-ID toe te voegen aan de instellingen. Om een tracking-ID te krijgen, gaat u naar uw Google Analytics-account -> "Beheerder" -> "Eigenschappen" -> "Tracking-informatie" -> "Trackingcode".


Uw tracking-ID begint met UA en staat bovenaan dit gedeelte.


Ga vanuit uw WordPress dashboard naar Instellingen -> Google Analytics. Scrol omlaag naar plugin-instellingen en voeg uw trackingcode toe in het daarvoor bestemde veld.


Met deze plugin kunt u ook kiezen of u de trackingcode in uw koptekst wilt plaatsen en niet in uw voettekst. U kunt ook een aangepaste trackingcode toevoegen, SSL afdwingen, tracking uitschakelen voor beheerders en enkele andere handige opties.


Nadat u uw behoeften hebt geconfigureerd, bladert u naar beneden en klikt u op de knop Wijzigingen opslaan. Google Analytics zou nu actief moeten zijn op uw WordPress site.

Verbind Google Analytics en WordPress met handmatige code

Tracking id

Als u geen plugin wilt gebruiken, is het ook vrij eenvoudig om de Google Analytics-trackingcode rechtstreeks aan uw WordPress-thema toe te voegen via het bestand functions.php.


Als u de handmatige route volgt, is het belangrijk om een child-thema te gebruiken, zodat uw trackingcode niet wordt overschreven telkens wanneer u uw WordPress-thema bijwerkt.


Het wordt aanbevolen dat u een back-up maakt voordat u wijzigingen aanbrengt.


Zodra uw child-thema actief is, moet u uw Google Analytics-trackingcode vlak voor de afsluitende "head-tag" in uw header.php bestand plakken.


Om de trackingcode van Google Analytics te vinden, gaat u naar uw account en opent u de trackinginformatie zoals we in de vorige methode hebben beschreven. U kunt het script vervolgens kopiëren vanuit het vak onder de Google Site-tag.


Om het aan uw WordPress-site toe te voegen, gaat u naar Uiterlijk -> Thema-editor. Als uw child-thema sjabloonbestanden erft van zijn bovenliggende thema, ziet u header.php hier niet. U kunt op de naam van uw hoofdthema in de bestandenlijst klikken om het te openen.


Zodra u header.php heeft gevonden en geselecteerd, plakt u de Google Analytics-trackingcode vlak voor de "head-tag" in de editor.


Klik dan zeker op de knop "Bestand bijwerken". De trackingcode van Google Analytics is nu toegevoegd aan WordPress.


Integreer Google Analytics in WordPress met Tagmanager Google

Tagmanager Google

Een andere methode die u kunt gebruiken om Google Analytics aan WordPress toe te voegen, is door de Google Tag Manager te gebruiken. Het is bedoeld voor sites die scripts voor verschillende doeleinden bevatten, niet alleen voor analyse.


Google Tag Manager is een tagbeheersysteem. Hiermee kunt u snel en eenvoudig tags en codefragmenten op uw website of mobiele app bijwerken.


U kunt scripts toevoegen en bijwerken vanuit de gebruikersinterface van Tag Manager in plaats van de sitecode in WordPress te bewerken. Dit vermindert fouten en verlost u van het inschakelen van een ontwikkelaar bij het instellen van tags.


De eenvoudigste manier om dit te doen, is door de gratis Google Tag Manager WordPress plugin te gebruiken. Het heeft momenteel meer dan 300.000 actieve installaties en een beoordeling van vijf sterren.


U kunt de Google Tag Manager plugin downloaden van de WordPress-repository of deze vinden onder Plugins -> Nieuwe toevoegen in uw WordPress dashboard. U moet zich dan aanmelden voor een Google Tag Manager account en uw eerste container maken.


Nadat u de bovenstaande stappen heeft gevolgd, kunt u uw container-ID kopiëren van het Google Tag Manager dashboard door naar het tabblad Beheerder te gaan en een reeks tekens te zoeken die beginnen met GTM.


Ga vervolgens terug naar uw WordPress site en plak de Google Tag Manager-ID in het juiste veld op de pagina met plug-insinstellingen. U kunt daar komen door naar Instellingen -> Google Tag Manager te gaan.


Elke tag die u in Google Tag Manager heeft ingesteld, inclusief de tag voor Google Analytics, werkt nu via de plugin op uw WordPress site.


Conclusie

Google Analytics is een essentiële tool voor website-eigenaren en -beheerders. Het bijhouden van de gebruikersactiviteit van uw site, verwijzingsbronnen en andere gegevens is essentieel om uw publiek te laten groeien.


U kunt Google Analytics op de volgende manieren aan uw WordPress-site koppelen:


  1. Voeg Google Analytics toe aan WordPress met behulp van de Site Kit-plug-in of GA Google Analytics.
  2. Koppel Google Analytics en WordPress handmatig door code rechtstreeks aan uw thema toe te voegen.
  3. Integreer Google Analytics en WordPress met Google Tag Manager.

Google Analytics in verbinding met Google Search Console

Google Analytics in verbinding met Google Search Console

Voor een volledige installatie van Google Analytics is verbinding met Google Search Console vereist. Het tot stand brengen van een verbinding is noodzakelijk om gedetailleerde rapporten te ontvangen over verkeersbronnen: directe bezoeken, zoekopdrachten, advertenties en links op sites. De eenvoudigste manier om toegang te krijgen tot deze functie is door de melding in de rechterbovenhoek van het scherm te gebruiken.


Let op: bezoekersstatistieken zijn op tijd gebaseerd en gaan uit van een vergelijkende benadering van analyse op basis van een steekproef van een grote hoeveelheid gegevens. Dit betekent dat Google Analytics onmiddellijk begint met het verzamelen van informatie nadat u verbinding heeft gemaakt, maar zinvolle resultaten zullen pas een week later beschikbaar zijn. In het begin zijn alleen de geschiedenis van bezoeken, het aantal bekeken pagina's en verkeersbronnen.

Hoe Google Analytics in te stellen om het behalen van doelen te meten

Het instellen van Google Analytics om de prestaties van uw site bij potentiële klanten te meten, begint met het stellen van doelen. Afhankelijk van het type bedrijf kunnen doelen verschillende acties zijn. Voor diensten - advies vragen door het formulier in te vullen en te verzenden, voor winkels - goederen aan het winkelmandje toevoegen en een bestelling plaatsen.


Belangrijk! Informatie uit rapporten over doelen helpt niet alleen de pagina's van de site te optimaliseren voor gebruikersgemak en het verhogen van de conversie, maar ook, indien nodig, een aantal marketing- en bedrijfsprocessen opnieuw op te bouwen om betere financiële prestaties te bereiken.

Keuze van doelen

Het stellen van doelen in Google Analytics begint met het maken ervan. Ga naar de sectie en klik op de knop "+Doel".


Kies een doeltype uit de voorgestelde lijst met sjablonen of maak er zelf een.


Er zijn hier verschillende opties beschikbaar die specifieke gebruikersacties omvatten die van waarde zijn voor de site-eigenaar:


  • - Registratie - hiermee kunt u gegevens ontvangen over hoeveel bezoekers van het totale aantal gebruikers zich hebben geregistreerd voor een evenement of cursus (verzonden persoonlijke gegevens).

  • - Het sjabloontype verkeersbron helpt u bij het bijhouden van het aantal aangemaakte accounts en soortgelijke activiteiten die aangeven dat een bezoeker een terugkerende bezoeker wordt.

  • - Verzoeken - hier worden gerichte acties verzameld. Nodig vrienden uit, lees recensies of bekijk video's.

  • - Betrokkenheid - Accounts voor het delen van links, het plaatsen van nieuwe inhoud, het abonneren op browserwaarschuwingen en e-mailnieuwsbrieven.

  • - Met een aangepast doel kunt u expliciet een link naar een bestemmingspagina specificeren of een specifieke actie die wordt geteld als het bereiken van het doel.

Instelling van doelen

U kunt veel verschillende soorten doelen maken en voor elk van hen uw eigen groep indicatoren (identificeren) kiezen om deze te bereiken.


Met deze functionaliteit kunt u het bereiken van een breed scala aan doelen volgen, inclusief individuele acties van gebruikers of hun combinatie tijdens één sessie.

Afzonderlijk is het noodzakelijk om het creëren van een doel in Google Analytics te overwegen, waarbij op een knop moet worden geklikt. Deze stap kan soms lastig zijn, omdat veel URL's in moderne contentmanagementsystemen (CMS) on-the-fly worden gegenereerd en dynamisch zijn.

Om een evenement toe te wijzen aan een knop of doelprestatie in Google Analytics, kun je een van de volgende opties gebruiken:

Instelling van doelen
  • - Als de bestemmingspagina een dynamische URL heeft, maar de titel verandert niet, dan kunt u deze specificeren als identificeer.

  • - De tweede oplossing voor dit probleem is het gebruik van een filter op het deel van de URL dat statisch blijft.

  • - U kunt de volgorde van bezoeken aan de pagina's van de site instellen om het bereiken van het doel te bevestigen. Met deze optie kunt u dynamische koppelingen helemaal negeren. Als bijvoorbeeld de registratie van een nieuwe gebruiker (de link kan een individuele beveiligingstoken bevatten) wordt gevolgd door een toegang tot de site, kunnen we ervan uitgaan dat het doel is bereikt.

Voor een betere weergave van statistieken kunt u de doelwaarde instellen. Deze functie van Google Analytics wordt gebruikt in e-commerce, wanneer het bedrag aan inkomsten van elke gerichte gebruikersactie van tevoren bekend is.


Voor grote netwerkprojecten kunnen we het gebruik van aparte inhoudsgroepen aanbevelen.


Met deze functie kun je voor bepaalde productgroepen aparte trackingcodes aanmaken en daarover aparte rapportages ontvangen, wat de mogelijkheden van Analytics enorm vergroot.


Werken met doelen

Nadat doelen zijn gemaakt, worden rapporten hierover beschikbaar in het gedeelte 'Conversies'. In de extra sectie "Elektronische handel" kunt u aankopen en financiële transacties volgen. Het vereist de creatie van een nieuwe weergave om te werken.


Voor andere sites kunt u voor elk doel een conversierapport krijgen en de weg ernaartoe bekijken. Deze informatie helpt bij het optimaliseren van die pagina's die dienen als bron van overgangen naar het doel en het verhogen van de algehele conversieratio.


Met het gedeelte Ondersteunde conversies kunt u het bereiken van doelen voor verkeer van externe bronnen, zoals contextueel adverteren, volgen. Als u het gedeelte 'waarden' van het doel en deze groep rapporten gebruikt, kunt u snel de effectiviteit van het gebruik van het advertentiebudget evalueren door de kosten van elk extern kanaal voor het aantrekken van bezoekers en de ontvangen inkomsten te vergelijken.


Het is ook mogelijk om voor elk doel aparte routekaarten te maken. Met deze functionaliteit kunt u de gemakkelijkst haalbare doelen identificeren en de navigatie vereenvoudigen tot doelen die voor gebruikers moeilijk te bereiken zijn.


Opsommen

Google Analytics is een krachtige tool

Google Analytics is een krachtige tool die verder gaat dan alleen het optimaliseren van websites om de kwaliteit ervan te verbeteren. Het zelf configureren van deze service kost tijd en een gedetailleerd begrip van de rapportageprincipes. Ook moet de informatie die wordt ontvangen van Google Analytics correct worden geïnterpreteerd, zodat wijzigingen in de structuur van de site en de daarop gebaseerde inhoud zullen alleen maar tot positieve resultaten leiden.


Als u een website of een online winkel promoot, is het opzetten van Google Analytics een van de belangrijkste stappen waarvan het succes van de projectontwikkeling afhangt. Het is beter om deze en andere taken met betrekking tot websitepromotie toe te vertrouwen aan professionals, wat veel tijd en moeite zal besparen.


Op deze pagina vindt u de kosten van dergelijke diensten.

Autor:
Liudmyla Webdesign